Kanał Rss
Content
Nowa Łódź Kaliska
20 sierpnia 2019

planning-3536759_640Dworzec kolejowy Łódź Kaliska do tej pory był dla mieszkańców swego rodzaju symbolem przestarzałej i zacofanej kolei. Zdanie to jednak już niedługo trzeba będzie zweryfikować, bowiem dworzec czeka modernizacja. Oficjalnie doszło do podpisania umowy między spółką PKP a wykonawcą inwestycji. Nie pozostaje zatem nic innego, jak śledzić postępy robót i na własne oczy przekonać się, jakie zmiany zaszły na peronach.

 

Dokładnie 7 sierpnia na peronie dworca Łódź Kaliska złożono podpisy pod umową na wykonanie modernizacji obiektu. W wydarzeniu tym uczestniczyli przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe i firma Torpol, która przygotuje projekt i wykona roboty. Inwestycja jest częścią projektu „Zwiększenie dostępności magistrali E20 i C-E20 poprzez poprawę stanu technicznego przyległych linii kolejowych”. Dodajmy, że projekt realizowany jest w całości z budżetu państwa, a jego wartość wyniesie 337 mln złotych netto. Jak zaznacza Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK: „liczymy na to, że wykonawca rozpocznie prace w przyszłym roku. Inwestycja ma zakończyć się w pierwszej połowie 2022 roku”. Z planów tych szczególnie zadowolony jest łódzki poseł PiS, wiceminister inwestycji i rozwoju Waldemar Buda. Podkreśla on, że dworzec ten już od dawna nie spełnia standardów, dlatego jego przebudowa jest konieczna. „To jest także jeden z elementów, który musi zaistnieć, aby funkcjonowanie tunelu średnicowego (tunel ma połączyć dworce Łódź Kaliska i Łódź Fabryczna) było komfortowe, wydajne i żeby w pełni można było z niego korzystać” – mówi. Jego zdaniem projekt ten, wraz z tunelem średnicowym, stworzy „nowe oblicze funkcjonowania transportu kolejowego”.

O konieczności modernizacji, może świadczyć chociażby fakt, że już od dłuższego czasu pociągi spółki PKP Intercity omijają dworzec szerokim łukiem. Dodatkowo, przez stan torowiska i sieci trakcyjnej, znacznie ograniczony został ruch lokalny na Kaliskim.

Jednak co dokładnie obejmować będzie modernizacja tego obiektu? Zacznijmy od tego, że sam budynek dworca nie będzie przebudowywany, a zatem przez okres budowy będzie funkcjonował normalnie. Modernizacja zakłada jednak przebudowę i podwyższenie wszystkich peronów, co ma wpłynąć na łatwiejsze poruszanie się i wsiadanie po pociągów. Na peronach zainstalowane zostaną nowe ławki, wiaty i gabloty informacyjne, a także nowe oznakowanie i oświetlenie. Przy schodach zainstalowane zostaną windy.

Przemianę czekają także tory. Torpol wymieni 15 km torów i 47 rozjazdów oraz sieć trakcyjną w okolicy dworca. Tory mają być przygotowane do prędkości 100 km na godzinę (obecnie wynosi ona maksymalnie 60 km na godzinę). Stare urządzenia sterowania ruchem przejdą do lamusa, a na to miejsce pojawi się nowoczesny, komputerowy system.

Zmiany zajdą również na obszarze wokół dworca. Wyremontowany zostanie nieczynny od wielu lat wiadukt kolejowy nad al. Bandurskiego, a wybudowane na nim trzy nowe tory kolejowe mają usprawnić komunikację z Łodzi Kaliskiej w kierunku południowo-wschodnim, m.in. do stacji Łódź Chojny i dalej w kierunku woj. świętokrzyskiego i podkarpackiego. Efektem prac ma być również zwiększenie przejazdów pociągów od strony Kutna i Łowicza w kierunku Zduńskiej Woli, Sieradza, Kalisza, Tomaszowa Mazowieckiego, Opoczna, Skarżyska czy Dębicy. W planach jest również budowa nowego przejścia podziemnego, które połączy plac dworca kolejowego z dworcem autobusowym.

Rafał Sobczak

Polecane artykuły
Reklama
Newsletter
Chcesz być na bieżąco?

E-prenumeratę wysyłamy z: