Kanał Rss
Content
Łódź – pierwsze miasto z ringiem?
24 września 2019

Całkiem prawdopodobne, że do 2023 roku Łódź, wraz z aglomeracją, będzie pierwszym miastem w naszym kraju z pełnym ringiem, wykorzystującym autostradę i drogi ekspresowe. Stanie się tak gdy ukończona zostanie budowa drogi ekspresowej S14. Jak na razie budowę ostatniego odcinka S14, tj. Łódź Teofilów – Słowik, powierzono chińskiej firmie Stecol Corporation. Pojawia się jednak pytanie, czy Chińczycy poradzą sobie z budową Zachodniej Obwodnicy Łodzi?

Brakującym elementem w tzw. ringu dróg szybkiego ruchu wokół aglomeracji łódzkiej, jest właśnie drugi odcinek drogi ekspresowej S14 – Zachodniej Obwodnicy Łodzi. Inwestycja ta trafiła w ręce chińskiej firmy Stecol Corporation, która przedstawiła najtańszą ze złożonych ofert w ponowionym przetargu. Chińczycy za wykonanie drogi, chcą bagatela ponad 724 mln złotych. I tu właśnie pojawia się problem, bo choć pod względem ekonomicznym, oferta wydaje się korzysta, to jednak czy chińskie przedsiębiorstwo poradzi sobie z pracami? Wątpliwości jest sporo, szczególnie ze strony ekspertów, którzy przypominają budowę autostrady A2, gdzie finalnie okazywało się iż nie udźwignięto skali kontraktu i powstały ogromne zaległości względem podwykonawców. Oczywiście, nie oznacza to, że sytuacja się powtórzy.

Jak na razie, wiadomo, że Stecol Corporation, na realizację II odcinka trasy S14 ma 35 miesięcy, w co wchodzi 10 miesięcy na projektowanie, a pozostały czas na realizację – tu bez okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca. Co zatem ma do wykonania? Trasa Łódź Teofilów-Słowik ma być dwujezdniową drogą ekspresową o nawierzchni bitumicznej. Obie jezdnie mają mieć po dwa pasy ruchu, o szerokości 3,5 m każdy, jak również i pas awaryjny. Dodatkowo, powstaną tu węzły drogowe czy drogi techniczne. Oświetlone zostaną również mniejsze i duże obiekty inżynierskie, w postaci: wiaduktów, mostów, chodników, ścieżek rowerowych czy systemu odwodnienia. Co więcej, droga ta zostanie wyposażona w liczne urządzenia ochrony środowiska, m.in. w ekrany dźwiękoszczelne, przejścia dla zwierząt, urządzenia oczyszczające drogę opadową, jak i wzdłuż trasy posadzona zostanie roślinność.

Taki ma być efekt finalny inwestycji. W 2023 roku, po zakończeniu budowy, droga ekspresowa S14 będzie liczyć ok 28,5 km długości i połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S8 i w całości będzie przebiegać przez teren województwa łódzkiego.

Cel budowy całego ringu wokół Łodzi jest oczywisty. Zachodnia obwodnica aglomeracji łódzkiej ma wyprowadzić tranzyt z miasta, Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego jak i poprawić warunki przemieszczania się w zachodniej części miasta. Ma to również ułatwić przejazd kierowcom jadącym od strony Konina, Poddębic czy Warty, dojazd do autostrad A1 i A2, jak i drogi ekspresowej S8, bez konieczności wjeżdżania do miasta.

Plan jest, oczekiwania są, firma wybrana. Pozostaje zatem tylko baczne obserwowanie postępu prac i oczekiwanie na finał inwestycji.

Rafał Sobczak

Polecane artykuły
Reklama
Newsletter
Chcesz być na bieżąco?

E-prenumeratę wysyłamy z: